
U moet uw rijbewijs aanvragen vanaf de leeftijd van 15 jaar. U moet hebben genomen en geslaagd voor de theorie test (literatuur theorie papier + theorie test papier + theorie beoordeling rijexamen).
Als je 15 jaar bent geworden moet je al meer dan 3 jaar in het bezit zijn van je geldige learner license en deze moet uitgegeven zijn door het Koninkrijk Engeland, Schotland en Wales.
Elke staat buiten het Verenigd Koninkrijk heeft zijn eigen Learner License regelingen en het is aan de individuele belastingdienst om te beslissen over hun eigen regelingen, maar alle moeten de veiligheid controles gemaakt op de leerling bestuurder voordat ze worden toegestaan om toe te passen voor hun licentie.
Zodra u uw leerling-rijbewijs hebt ontvangen, kunt u met het leerproces beginnen dat totaal verschillend is van het proces in het VK. U moet ook uw rijlessen nemen met een professionele of geregistreerde rij-instructeur die in staat zal zijn om u te adviseren over de weg wetten en voertuig onderhoud.
Alleen omdat je slaagt voor de theorietoets betekent nog niet dat je klaar bent voor je theorie-examen. De theoriebeoordeling voor het auto praktijkexamen bestaat uit twee delen: theorietoets en gevaarperceptietoets.
Theorietoets
Je wordt getoetst op:
Na het slagen voor de theorietoets krijg je een Driver Awareness boekje waarin je informatie vindt over veilige rijvaardigheden en adviezen voor de algemene bestuurderspopulatie.
Gevarenwaarnemingstest
In het Verenigd Koninkrijk wordt deze test gedaan met behulp van filmfragmenten en een tijdmechanisme. U krijgt 15 korte clips te zien die uw examinator uit vier keuzes selecteert en u vervolgens vraagt aan te geven hoe lang het duurt om de clip af te spelen. Meer tijd geeft aan dat u geslaagd bent en minder tijd geeft aan dat u niet geslaagd bent voor het fragment. Uw voorkeuren worden ook genoteerd en dit kan worden gebruikt bij het opnieuw aanvragen van een rijbewijs.
Praktisch
In het Verenigd Koninkrijk is dit een assessment in twee fasen. Uw praktijkexamen bestaat uit een theorie-examen en een praktijkexamen. Dit helpt om te bepalen of u een praktijkvoertuig kunt besturen en beheersen en of u in de tweede fase een praktijksituatie kunt besturen en beheersen.
De theoriebeoordeling voor het praktijkexamen bestaat uit twee delen:
1. Rijgedeelte van het theorie-examen2. Segment van het praktijkexamen
Rijdersdeel van het theorie-examen
1. De bestuurder kan een passagier of de eigenaar van een voertuig zijn.
2. Indien een voertuig is uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 1,6 liter, moet de eigenaar van dat voertuig de bestuurder zijn of de persoon die de controle over dat voertuig heeft.
In het Verenigd Koninkrijk zijn voertuigen niet uitgerust met veiligheidsgordels.
Automobilisten die hun rijexamen met het oog op hun praktijkexamen afleggen, moeten zich ervan vergewissen dat zij in het bezit zijn van een geldig rijbewijs voor de categorie van voertuigen die zij willen besturen.
Wanneer een voertuig is uitgerust met deuren die kunnen sluiten, geldt het volgende voor de Segway PT.
1. De bestuurder en passagiers moeten voldoende ruimte hebben, afhankelijk van de toestand van de weg.
2. Tenminste één passagier moet de besturing op de juiste manier gebruiken.
3. 3. De passagier moet gebruik maken van een gemotoriseerde rolstoel of een ander vervoermiddel dat een doelmatig vervoermiddel verschaft.
4. Kinderen van 5 tot en met 7 jaar moeten aan de rechterzijde van het voertuig zitten.
5. van 8 tot en met 9 jaar moeten aan de linkerkant van het voertuig reizen met een lengte van 9,5 meter of meer.
Als gevolg van deze wijzigingen wordt aanbevolen om ook voor voertuigen met beperkte ruimte, zoals taxi’s, bussen en vrachtauto’s, alsmede caravans, een MMI uit te voeren en richtsnoeren uit te vaardigen om de overgangstijden, zoals hierboven beschreven, te verlengen. Dit zal ook helpen bij het tellen van tolwegen die geautomatiseerd zijn en waar geen chauffeurs aanwezig zijn. De IGA is in het verleden verantwoordelijk geweest voor het onderhoud van het wagenpark en werd daarbij geholpen door erkende instanties zoals de NCCA, de AA, opfriscursussen en nationale snelheidsbeperkingen die er alle voor hebben gezorgd dat de toegangswegen op een professionele manier worden bereden, hetgeen een combinatie is van technologie en wetgeving.
Evenals in het VK worden de tests van de rijhulpsystemen in het VK op vrijwillige basis uitgevoerd door leden van het publiek die helpen bij het controleren van de werkzaamheden en het volgen van de resultaten van de tests. Het feit dat deze systemen in het VK en in andere landen over de hele wereld worden ingevoerd, is een belangrijke reden voor de standaardisatie van de testmethodologie. Onderdeel van deze standaardisatie is ook het testen dat op deze wijze door geaccrediteerde controleurs in de gehele EU wordt uitgevoerd.